Zlateli izvanredne kritike stručnog povjerenstva 39. Smotre folklora jadranske Hrvatske „Na Neretvu misečina pala“ u Metkoviću

Autor: Marina Pauletić 31.05.2024

Plesni dio programa obuhvatio je splet plesova koji su prikazali bogatstvo novije i starije baštine, uključujući šetepaše, valcer i kršonski balon.

Metković/Kršan - Kulturno umjetničko društvo „Ivan Fonović Zlatela“ Kršan s ponosom izvještava o svom uspješnom sudjelovanju na 39. Smotri folklora jadranske Hrvatske „Na neretvu misečina pala“, koja je održana u Metkoviću od 16. do 19. svibnja 2024. godine. Ovo prestižno događanje okupilo je ljubitelje folklora iz cijele regije, s preko 1500 sudionika, a naša se skupina istaknula svojim trećim predstavljanjem na jugu Hrvatske.

Na poziv uglednog profesora Vidoslava Bagura, člana stručnog povjerenstva smotre, Zlatela se predstavila u subotu, 18. svibnja 2024., kroz dva impresivna segmenta programa. U vokalno-instrumentalnom dijelu, koji je bio dio svečanog otvaranja smotre, naši su članovi Morris Gržan, Nino Kiršić, Viliam Vojić, Dalen Načinović, Rok Lukšić i Zoran Karlić izveli „Mantinjadu na vele sopele“, dok je pjesma „Ti si meni najlipša od svita“ u izvedbi Amelije Vojić, Morrisa Gržana, Nine Kiršića, Viliama Vojića, Dalena Načinovića, Roka Lukšića i Zorana Karlića u dvoglasju tijesnih intervala – podstil na tonko i debelo, oduševila prisutne gledatelje. Zlateli se na poziv prof. Vidoslava Bagura pridružio i bračni par iz Žminja, Marija i Milan Kranjčić koji su izvedbom pjesme „pojela je nevestica“ oduševili publiku na svečanom otvaranju Smotre. Osim u Metkoviću, Zlatelini sopci Noel Švić i Daniel Špodnjak su se toga dana predstavili na 29. Susretu svirača na mihu, sopelici, mešnjicama i šurlama Istre “Mihu na srcu” u Raši.

Plesni dio programa obuhvatio je splet plesova koji su prikazali bogatstvo novije i starije baštine, uključujući šetepaše, valcer i kršonski balon (Ivana Fable, Petra Vidak, Daniela Vretenar, Nina Licul, Helena Carić, Romina Vale, Masimo Paliska, Xavier Blašković, Mario Aničić, Sandi Kos, Marino Matas, Mateo Smoković, Milan Belušić), uz instrumentalnu pratnju svirača. Ovaj segment programa još jednom je potvrdio našu predanost očuvanju i promicanju kulturne baštine Istre za što smo nagrađeni dugotrajnim pljeskom publike.

Nakon završetka smotre, održan je okrugli stol s članovima stručnog povjerenstva, gdje su se o našem društvu izrekle birane riječi. Ovo gostovanje bilo je iznimno iskustvo i prilika za pozitivno predstavljanje naše regije na jugu Hrvatske. Članovi KUD-a „Ivan Fonović Zlatela“ Kršan još su jednom potvrdili iznimnu gostoljubivost domaćina, na čemu im posebno zahvaljujemo, posebice organizator smotre KUD Metković te im ovim putem čestitamo na organizaciji ovako posebne i zanimljive smotre. Radujemo se budućim zajedničkim suradnjama.

Na okruglom stolu članovi stručnog povjerenstva smotre, dr.sc. Joško Ćaleta, Branka Hajdić, prof., Ivan Ivančan, dr. sc. Stjepan Sremac te Vidoslav Bagur, prof. su se prije svega svim sudionicima svega zahvalili na dolasku i sudjelovanju u cijeloj priredbi, uz uvjerenje da se će sa sobom ponijeti ugodne uspomene, a potom su krenuli u pojedinačno obrazlaganje izvedenih programa. O Zlateli se razgovaralo biranim riječima:

dr. sc. Stjepan Sremac

Bio sam sretan kada sam vidio da će u programu sudjelovati Zlatela iz Kršana i nisam se razočarao. Zaista jedna, ne samo lijepa interpretacija, nego sve ono dobro što sam vidio prije trideset, dvadeset i prije deset godina, sve to se moglo vidjeti večeras. Bojao sam se da to ne može biti onako dobro kako je ostalo u mom sjećanju, ali je bilo. Tako da meni ne preostaje ništa nego da vam se na tome zahvalim, da vas pohvalim, da vam čestitam i da se nadam da će tako biti i nadalje. Vrlo dobar posao.

dr. sc. Joško Ćaleta

Sjajno! Godinama pratimo rad vaše skupine i vas pojedinaca koji ste zaslužni da to sve skupa živi i ono na što bi ja skrenuo pažnju drugima koji su gledali je način na koji ste složili taj svoj cijeli program. Dakle, puno puta ljudi imaju problema, imaju dobru građu, a ne znaju posložiti istu za scenu. Kod vas to nije slučaj, vi ste to izvrsno napravili. Onaj prvi broj kada ste s tri para svirača i tri zvuka, tri mantinjade, tri uvodne pjesme, ali svaka na svoj način, baš onako kako treba, uveli su nas u zajedničku pjesmu skupa s pjevačicom, i odlično je kada neki novi glasovi u nekoj novoj priči koja se nastavlja, ali na jedan dobar kvalitetan način, upravo onako kako treba. Ista stvar je i s drugim nastupom. Glazbala su novijeg sloja, ali su se uklopila na vrhunski način s meštrima plesačima i to izvukli na scenu i kasnije prešli na balon i starija glazbala. Sve to skupa bilo je u jednom izvrsnom, ja bi rekao šušuru, ali na jedan izvrstan kvalitetan način, upravo onako kako bi ja to preporučio svima da to tako naprave. Svaka Vam čast. Opet govorim o onoj tradiciji o tradiciji koja je na UNESCO-ovoj listi, a vi ste baš predstavnici tog pjevanja na tanko i debelo : istrijanskog mikrokozmosa. To je to, svaka vam čast, i neka ovi mladi momci uhvate na tanko i nastavite dalje tu sjajnu tradiciju.

dr. sc. Stjepan Sremac

Ipak imam jednu sugestiju: u drugom nastupu (plesnom) je bio malo prebrz tempo pa bi bilo bolje zatomiti da se može lakše i bolje isplesati korak koji mora doći do izražaja. Da ne bude sve suviše dobro, zapisao sam si ovu sugestiju moju moram istaknuti.

Vidoslav Bagur, prof.

Gledajte, ja sam bio kod njih u Kršanu i pokazali su mi puno toga, onda smo zajedno odlučili idemo s tim programom. Kada je u pitanju plesna tradicija pokazat ćemo noviji sloj, i naravno stariji koji je tamo temelj. Šetepaši u trodijelnoj mjeri ne može se nigdje drugdje naći, slovenski manzurin koji oni plešu kao valcer, i to je dobra interpretacija, ali naravno moj je izbor da im se pridruže Marija i Milan Krnjčić iz Žminja s pjesmom „Pojela je nevestica“. Čuo sam ih u Istri, njih dvoje su me zaista oduševili zato što su generacija koja još na taj način pjeva. Hvala puno cijeloj ekipi što ste sve to tako prezentirali, znam da je kod vas jedna renesansa u posljednje vrijeme, hvala Bogu da je tako i neka ide dalje.

Ovim putem upućujemo posebnu zahvalu prof. Vidoslavu Baguru na povjerenju, dugogodišnjem prijateljstvu i stručnim savjetima tijekom svih ovih godina. Također, važno je istaknuti da je ovo gostovanje prva velika smotra našim novim voditeljima starije plesne sekcije Heleni Carić i Marini Matasu te im ovim putem čestitamo na uspješno odrađenom poslu. Zahvaljujemo naravno svima ostalima koji su dali svoj doprinos u realizaciji ove aktivnosti: Leonardo Fable, Pina Fable, Adele Vickić, Mate Despot, Edo Carić, Helena Carić, Petra Vidak, Ivana Jakačić, Marino Matas i Zoran Karlić.

Puni pozitivnih dojmova i novostečenih iskustava, vraćamo se u Istru, gdje nas očekuje priprema za domaćinstvo 58. Smotre narodne glazbe i plesa Istre. S nestrpljenjem iščekujemo ovaj događaj, koji će se po prvi put održati u Kršanu, 15. lipnja 2024. godine. Zahvaljujemo svima koji su nas financijski podržali, i koji nas godinama podržavaju u našim aktivnostima te se veselimo budućim uspjesima i druženjima u duhu tradicijske kulture i folklorne baštine.

Pozivamo sve ljubitelje tradicijske glazbe i plesa da nam se pridruže 15. lipnja 2024. u proslavi bogate kulturne baštine naše regije, na 58. Smotri narodne glazbe i plesa Istre koja po prvi puta od svoga osnivanja održati u starom gradu Kršanu. U sklopu Smotre očekuju Vas i razna druga iznenađenja.

Aktivnost su financijski podržali:

Općina Kršan, Općina Pićan te Općina Sveta Nedelja

Više sa portala poduckun.net ...